
Ferdinand en zijn gezin zijn al twee en een half jaar onze buren in Amanipi. Buren waar we heel blij mee zijn!
Ferdinand is een gepassioneerde voorganger. Hij organiseert gebedsbijeenkomsten en evangelisatiecampagnes, geeft catechisaties, bezoekt de zieken thuis. Zijn preken zijn nooit veroordelend maar altijd appellerend aan de liefde en vergeving van God door Jezus. Vorige week mocht Ferdinand vijf jonge mensen van zijn gemeente dopen in een klein stroompje in de buurt. Na de doop werden de jongeren met zang en dans de kerk binnengeleid en behangen met slingers. Uiteindelijk kreeg ieder van hen het Johannes evangelie. Een groot feest!


Behalve voorganger is Ferdinand ook een boer in hart en nieren. Hij was een van de eersten die hier de 4Pijlers-methode omarmde. De voordelen van het niet-ploegen zag hij direct in. Allereerst omdat ploegen en spitten op zijn leeftijd, rond de zestig jaar, een zware klus is. Maar hij zag ook de opbrengsten stijgen van zijn cassave, mais en pinda’s. Alles groeit een stuk beter en is beter bestand tegen droogte. Waar de gewassen bij de buren verwelken na twee tot drie weken droogte, groeien die van hem door.

Dat zien we bij onze eigen gewassen ook en we horen het van iedereen die niet meer ploegt. Doordat de bodem bedekt blijft, kunnen de planten beter de droge periodes overleven..

Trots laat hij mij zijn akkers zien met mais en pinda’s, die bijna rijp zijn. Zijn grootste trots is het veld met cassave die er prachtig bij staat en klaar om te oogsten. Naast hun huis is zijn vrouw Lilita bezig met het uitleggen van de gefermenteerde cassave. De knollen worden twee dagen in het water gelegd, daarna geschild en vervolgens uitgelegd om te drogen. Dit wordt later gemalen tot cassavemeel. Fufu (een stevige brei) van cassavemeel is in deze streek het basisvoedsel, zoals brood bij ons.

Na het werk is het tijd om te eten. Lilita eet samen met de kinderen en kleinkinderen. En raad eens wat ze eten? Juist, fufu van cassave en als groente gestampt en gekookt cassaveblad met uien, tomaten en palmolie, een zeer geliefd en gezond gerecht.

De laatste tijd zijn er helaas wat zorgen rondom de gezondheid van Ferdinand. Enkele weken geleden had hij problemen met plassen. Ik heb hem naar de beste kliniek in de buurt gebracht en we zijn verschillende keren geweest voor controle. De behandeling had echter niet het gewenste resultaat. Daarna zijn we naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis gegaan. Hier werd een duidelijke diagnose gesteld: een vergrote prostaat, maar gelukkig goedaardig. Daarnaast is er ook een verhoogde bloeddruk. Op dit moment wordt hij voor beide kwalen behandeld met medicijnen.

Vandaag gaan we weer naar het ziekenhuis voor controle bezoek en dan horen we of de behandeling al effect heeft. Het is een heel gepuzzel als je niet de goede gezondheidszorg van Nederland bij de hand hebt. Maar gelukkig zijn hier artsen die ervaring hebben met dergelijke gevallen. Ondertussen houd ik contact met het artsenechtpaar Folmer. Zij werkten eerder als artsen in Congo en hebben veel ervaring. Via whatsapp hebben we contact, ik stel vragen en zij geven adviezen. Dat is heel fijn.
Ik ben blij dat we Ferdinand kunnen ondersteunen met transport en goede raad. We bidden dat de behandeling die nu begonnen is, het gewenste resultaat mag hebben. We hopen dat hij weer helemaal de oude wordt en zijn werk kan oppakken.

We blijven ook bidden voor de Ebolasituatie die nog steeds heel ernstig is in Bunia en omgeving We bidden voor de hulpverleners en de patiënten en dat de uitbraak beperkt mag blijven. Tot nu toe is er in onze streek nog helemaal niets aan de hand en ons werk kan gewoon doorgaan. We hopen en bidden dat dit zo blijft!
Wat een inspirerende voorganger!
We bidden mee voor zijn gezondheid. En voor de mensen die getroffen zijn door de Ebola uitbraak.
Groet, Tjalling.
Dankjewel Tjalling. Jouw operatie komt al dichtbij. Veel sterkte ermee!
Groet, Remke